فیزیوتراپی

مطالبی در مورد فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

مطالبی در مورد فیزیوتراپی

در این وبلاگ سعی میشه در مورد فیزیوتراپی و پیرامون آن صحبت بشه،امیدوارم مفید واقع شود.با تشکر آناهیتا ش

  • ۰
  • ۰

فیزیوتراپی قفسه سینه چیست؟

تنفس نقش پررنگی در حیات و کارکرد سیستم بدن دارد . گاهی اوقات مشکلاتی مانند انواع بیماری های تنفسی و قلبی موجب می شود که فرد در تنفس دچار مشکل شود. لذا برای رفع این مشکلات مراقبت های درمانی مختلفی انجام می گیرد که یکی از مهمترین اقدامات فیزیوتراپی قفسه سینه به منظور بهبود تنفس و پاکسازی مجاری هوایی استفاده می شود و این روش فیزیوتراپی شامل اقداماتی است که به منظور درمان بیماران گروه های سنی مختلف مبتلا به مشکلات تنفسی حاد و مزمن انجام میگیرد. اهداف فیزیوتراپی تنفسی شامل جلوگیری از بسته شدن راههای تنفسی و جلوگیری از تجمع ترشحات که منجر به اختلال در انتقال طبیعی تنفس و اکسیژن می شود. بهبود پاکسازی راه های هوایی و ایجاد سرفه به منظور به حرکت درآوردن ترشحات و تخلیه آن و افزایش حجم قفسه سینه آموزش تمرینات تنفسی و پیشگیری از اختلالات ثانویه مثل به هم خوردن وضعیت طبیعی است.

تکنیک‌های فیزیوتراپی قفسه سینه چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک های فیزیوتراپی قفسه سینه شامل اجزای مختلفی از جمله ارزیابی و تکنیک های بالینی می باشد.در ارزیابی‌های اولیه اغلب درمانگر تاریخچه ی بیماری را بررسی کرده و سپس به معاینه سیستم های مختلف بدن بیمار مثل سیستم قلبی- عروقی و سیستم عصبی و سیستم اعصاب خودمختار می پردازد.در این مرحله مواردی مثل ظاهر کلی بیمار، شکل و ابعاد قفسه سینه الگوی تنفسی و قرینگی حرکت قفسه سینه و نیز سلامت اعصاب منشعب به سیستم ریوی و تنفسی ارزیابی می شود سپس در مرحله بعدی لمس قفسه سینه انجام می شود که لرزش های مختلف در هنگام تنفس و صحبت و سرفه فرد بررسی می‌شود. تکنیک های درمانی شامل آموزش تمرینات تنفسی وآموزش تنفس دیافراگمی و نیز قرار دادن بیمار در وضعیتهای مناسب برای تخلیه ی ترشحات و نیز درمانهای دستی در جهت بهبود تنفس و تخلیه ی ترشحات برای افزایش حجم قفسه سینه ونیز تحریک سرفه می باشد.


روش‌های فیزیوتراپی قفسه سینه

روش های موثر در فیزیوتراپی قفسه سینه شامل تمرینات و درمانهای دستی است. تمرینات در جهت بهبود الگوی تنفسی افزایش حجم قفسه سینه تحریک سرفه است، قدم اول آموزش تنفس صحیح به بیمار می باشد که در این مرحله انواع تنفس های دیافراگمی، تنفس های عمیق و نوع صحیح دم و بازدم به بیمار آموزش داده می شود. مرحله بعدی درمانهای دستی است که با تکنیک‌های مثل کاپینگ پرکاشن ویبریشن شیپینگ انجام می شود در این مرحله بیمار در وضعیت های مختلفی قرار گرفته و در آن وضعیت درمان دستی انجام می شود در این مرحله تخلیه ترشحات صورت گرفته و سپس از بیمار می ‌خواهیم که با سرفه ترشحات را خارج کند. این تکنیک تخلیه وضعیتی نام دارد که با تکنیک ترشح حرکت داده شده و با وضعیت های مختلف و سرفه یا دستگاه ساکشن خارج می شود.


اصول فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

فیزیوتراپی تنفسی یا فیزیوتراپی قفسه سینه شامل اقداماتی است از روشها و تکنیکهای مختلف در جهت بالابردن سطح تنفسی بیمار و افزایش حجم تنفسی سینه و افزایش قدرت عضلات تنفسی و تخلیه ترشحات استفاده می شود .دستورات اولیه برای انجام فیزیوتراپی تنفسی از سمت و پزشک معالج می باشد که با توجه به مشکلات بیمار به بخش فیزیوتراپی ارجاع داده می شود. در این مرحله با ارزیابی دقیق بیمار اقدامات لازم برای وی انجام گرفته و اهدافی مثل تخلیه ترشحات، آموزش انواع تکنیک ها و تصحیح الگوی تنفسی بیمار در فیزیوتراپی دنبال می‌شود در بیماران بستری که از طرف پزشک ارجاع داده می شوند، پس از ارزیابی صحیح ،اهدفی مثل بهبود کارایی سیستم تنفسی و تلاش در جهت مستقل شدن بیمار از دستگاه تنفس مصنوعی همچنین ایجاد و آموزش سرفه ارادی در بیمار برای تحریک تخلیه ترشحات، دنبال می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی